Regelgeving


Voordat u met uw caravan, aanhanger of vouwwagen op pad gaat is het zeer belangrijk te weten aan welke wettelijke eisen en verplichtingen uw combinatie moet voldoen.
Hieronder kunt u exact lezen welke deze zijn, deze informatie is in samenwerking met politie, RDW en het Ministerie van Infrastructuur samengesteld.

let op: Aan deze informatie kunnen geen rechten ontleend worden.
Caravan & Camper Techniek Almelo is niet aansprakelijk voor eventuele onjuistheden of
(schade) claims.

klik hieronder op het desbetreffende onderwerp of lees de gehele pagina.

regelgeving1


Kenteken

Caravans die meer mogen wegen dan 750 kg moeten een eigen kenteken hebben. Zowel een nummerplaat als een eigen kentekenbewijs dat op naam gesteld is van de eigenaar (vergelijkbaar met auto’s).
Denk hieraan bij aankoop.

Het caravan kenteken bestaat dus uit 3 delen:

  • Deel 1A (= deel 1 voor 1 juni 2004) Voertuigbewijs
  • Deel 1B (= deel 2 voor 1 juni 2004) Tenaamstellingsbewijs
  • Deel 2 (= deel 3 voor 1 juni 2004) Overschijvingsbewijs

Uiteraard moet u als bestuurder in bezit zijn van een geldig rijbewijs.


Rijbewijs B of BE

Sinds 2013 zijn de regels rond het B-rijbewijs aangepast waardoor met elke combinatie onder de 3500 kg maximaal toegestaan gewicht gereden mag worden.

Een rijbewijs B volstaat altijd zolang de caravan inclusief laadvermogen niet meer weegt dan 750 kg.
Is uw caravan zwaarder en heeft uw caravan dus een eigen gele kentekenplaat, dan mag de maximaal toegestane massa (gewicht) van de caravan plus de maximaal toegestane massa van de auto, bij elkaar opgeteld niet meer dan 3500 kg zijn.

let op: Het gaat om de maximaal toegestane massa’s van de auto en de caravan zoals die op het kenteken staan (of op de nieuwe kentekenkaart).

autokenteken
regelgeving2

Caravankenteken
regelgeving3

Wat de auto of de caravan feitelijk weegt is niet van belang.
Rijdt u bijvoorbeeld met een lege caravan of zit u alleen in de auto, dan is toch bepalend wat het maximale gewicht mag zijn zoals dat op het kenteken vermeld is.
U kunt deze gegevens ook vinden op de website van de RDW als u uw kenteken van auto respectievelijk caravan opgeeft.

Rijbewijs BE of B+(code 96):
Voor combinaties die meer mogen wegen dan 3500 kg maar niet meer dan 4250 kg is in Europa een nieuwe rijbewijscategorie ingevoerd: het rijbewijs B+ met code 96.
In Nederland is het examen voor dit rijbewijs echter gelijk aan het BE-rijbewijs.
Slaagt u voor dit examen kunt u op speciaal verzoek kiezen voor het rijbewijs B+, maar met BE heeft u meer mogelijkheden.

De enige beperking die er voor het BE-rijbewijs geldt is dat de caravan niet meer dan 3500 kg mag wegen, maar dergelijke ‘gewone’ tour-caravans zijn er niet.
Als door overbelading van uw combinatie toch boven de 3500 kg zou uitkomen heeft dat geen invloed op de geldigheid van het rijbewijs.

schema:
regelgeving4

kentekens aanpassen:
In sommige gevallen is het mogelijk door een kleine aanpassing van de maximale gewichten op het kentekenbewijs toch aan de wettelijke eisen te voldoen.
U kunt bijvoorbeeld om onder 3500 kg te blijven het laadvermogen van uw auto en/of caravan administratief laten terugbrengen.
Het aanpassen van het kentekenbewijs is een pure administratieve aangelegenheid waarbij aan de auto of caravan niets verandert.
Deze administratieve aanpassingen kunnen later ook weer ongedaan gemaakt worden.
De kosten per verandering bedragen ongeveer 60 euro.
Meer informatie en aanvraagformulieren vindt u op de site van de RDW
www.rdw.nl

Mag de caravan meer wegen dan het maximaal trekgewicht?
Voor het bepalen of een B-rijbewijs voldoende is, is het maximaal trekgewicht niet van belang.
Hoewel de wet wat onduidelijk is op dit punt, is de uitleg die wij hebben gekregen van Politie, RDW en Ministerie van Infrastructuur zo dat alleen de toegestane massa’s van auto en caravan op het kenteken bepalend zijn.
Dus een auto met een MTM van 2000 kg en een caravan met een Maximale Toelaatbare Massa van 1500 kg mag je besturen met een B-rijbewijs zelfs als het maximaal trekgewicht van de auto maar 1400 kg is.
Uiteraard moet de caravan dan beladen zijn tot 1400 kg omdat anders de caravan overbeladen is voor de trekauto.

Het is dus niet noodzakelijk om de MTM op papier te laten aanpassen als dit meer is dan het maximaal trekgewicht.
Maar wilt u echter alle discussie uitsluiten en op zeker spelen, dan kunt u via de RDW natuurlijk wel het caravankenteken laten aanpassen.
De caravan mag immers in werkelijkheid (van wege overbelading) toch al niet zwaarder zijn dan het maximaal trekgewicht van de auto.


Maximaal trekgewicht auto

Dit heeft uitsluitend betrekking op wat een auto mag trekken en niet wat u als bestuurder mag.
Wat u als bestuurder mag hangt af van uw rijbewijs.

Wat een auto maximaal mag trekken staat op het kentekenbewijs (bij auto’s v.a. mei 1998) en is online op te vragen via de RDW
De caravan mag in werkelijkheid niet zwaarder zijn dan dit gewicht.
Bijna alle caravans zijn geremd dus kijkt u naar het geremd gewicht.
Het maximaal toegestaan gewicht van de caravan (op het caravan kentekenbewijs) is niet direct van belang.

regelgeving5

De auto hierboven mag een geremde caravan trekken van 2.000 kilo.
Indien er geen gewicht is ingevuld op het kentekenbewijs neem dan contact op met de RDW en vraag na wat uw auto mag trekken.


Maximaal gewicht caravan

Overbelading is één van de meest voorkomende problemen bij politiecontroles. Oorzaak is veelal dat het ‘leeggewicht’ van de caravan hoger is dan de eigenaar denkt.
Het laadvermogen is dan veel minder dan op het kentekenbewijs staat aangegeven. Uiteindelijk kijkt men alleen naar het gewicht dat de caravan maximaal mag wegen. Deze massa staat op het kentekenbewijs van de caravan
Dat het leeggewicht vaak meer is dan u denkt kan verschillende oorzaken hebben. Bij oudere caravans is het gewicht van de koelkast en de kachel niet meegenomen. Maar ook bij nieuwere caravans zijn zaken zoals bijvoorbeeld een opstapje, reservewiel, krik of extra accessoires veelal niet meegenomen in het leeggewicht van de caravan.
De enige manier om achter het werkelijk laadvermogen te komen is de caravan zelf te laten wegen.

Voor het wegen van uw caravan kunt u natuurlijk ook bij ons terecht.

regelgeving6

kogeldruk:

De kogeldruk mag niet meer zijn dan de laagste waarde die toegestaan is van de auto, caravan en trekhaak.
De waarde van de auto staat in het instructieboekje, van de trekhaak op het typeplaatje op de trekhaak en van de caravan op het kentekenbewijs.
Dus als de auto 50 kg mag hebben, de trekhaak 75 kg en de caravan 100 kg dan is de maximale kogeldruk 50 kg.

Een veel voorkomende vraag is of de kogeldruk bij het laadvermogen van de caravan opgeteld mag worden.
Officieel mag dat niet, de maximum massa van de caravan bestaat immers uit de asdruk plus de kogeldruk en die mogen tezamen niet meer zijn dan het maximaal gewicht van de caravan.


Verkeersregels en snelheden

Als u met een caravan (of vouwwagen, aanhanger e.d.) gaat rijden dan gelden een aantal afwijkende bepalingen.
Zorg er dus voor dat u deze regels kent, per land kunnen deze namelijk verschillen.
Ook kunnen er verschillende regels zijn over de maximale hoogte, breedte, gewicht en lengte.

De meest linkse rijstrook van snelwegen met meer dan 4 rijstroken (dus meer dan 2 per richting) is verboden gebied voor auto’s met caravan.
Dus op een 6-baans weg (2×3 rijstroken) mag u niet met uw caravan op de meest linkse baan rijden.
Op veel Franse autosnelwegen komt u snelheidsbeperkingen tegen bij afdalingen speciaal voor caravans, maar ook geldend voor de meeste aanhangers.
Denk er aan dat die borden er niet voor niets staan.

Inhaalverboden voor vrachtwagens gelden overigens niet voor caravans tenzij aangegeven met een bord met een aanhangwagen.
Uitzonderingen hierop in sommige landen als het totaal (toegestane) gewicht van de combinatie meer is dan 3500 kg.

regelgeving7


Snelheidslimiet Europa

Hieronder ziet u een tabel met de snelheidslimieten met caravan of aanhanger.

land snelweg autoweg bebouwde kom max breedte
België (> 3500 kg) 120 (90) 90 50 255 cm
Bulgarije 100 70 50 260 cm
Denemarken 80 70 50 255 cm
Duitsland (met ontheffing) 80
(100)
80
(80)
50
(50)
255 cm
Estland 90 70 50 255 cm
Finland 80 80 50 260 cm
Frankrijk (bij regen)
MTM (> 3500 kg)
130 (110)
90
90
80
50
50
255 cm
Griekenland 80 80 50 250 cm
Groot-Brittannië 96 80 48 230 cm / 255*
Hongarije 80 70 50 255 cm
Ierland 80 80 48 255 cm
Italië 80 70 50 255 cm
Kroatië 80 80 50 255 cm
Luxemburg 90 75 50 255 cm
Nederland 90 80 50 255 cm
Noorwegen 80 80 50 255 cm
Oostenrijk
tot 750 kg
lichter dan auto
zwaarder dan auto
100
100
70
100
80
60
50
50
50
255 cm
Polen 80 80 60 250 cm
Portugal 100 80 50 250 cm
Roemenië
MTM (> 3500 kg)
100
(90)
80
(80)
50
(50)
250 cm
Slovenië 80 80 50 255 cm
Slowakije 80 80 50 250 cm
Spanje
(< 750 kg)
80
(90)
80
(80)
50
(50)
255 cm
Tsjechië 80 80 60 250 cm
Zweden 80 80 50 260 cm
Zwitserland 80 80 50 255 cm

* Alleen voor buitenlandse caravans die tijdelijk in GB gebruikt worden.


Spiegels

Caravanspiegels, ook wel hulpspiegels genoemd, zijn volgens de wet verplicht indien een bepaald gezichtsveld niet te zien is.
Bij bijna elke auto-caravan combinatie is dit het geval, daarnaast heeft u er alleen maar voordelen van.

Een handige methode om te controleren of de spiegels voldoen aan de wettelijke eisen is het meten van de tussenafstand van de binnenkant van het spiegelglas.
De afstand tussen het linker- en rechterspiegelglas aan de binnenkant moet tenminste gelijk zijn aan de breedte van de caravan.
De spiegels steken dus uit als u recht langs de caravan kijkt.

regelgeving8

regelgeving9

Bolle of vlakke spiegels:

Het voordeel van bolle spiegels is dat ze (voor het gevoel) minder trillen en een groter gezichtsveld hebben.
Het voordeel van platte spiegels is dat het schatten van afstand en snelheid makkelijker is.
Bij beiden geldt: als aanvulling van de gewone autospiegel hoeft dit geen bezwaar te zijn.
Tevens kan met de gewone autospiegels beter de “dode hoek” in de gaten gehouden worden dan met caravanspiegels.


Breekkabel

werking:

Wanneer bijvoorbeeld door een defecte koppeling of door het onjuist aankoppelen de verbinding tussen het trekkende voertuig en de caravan verbroken wordt, zal de caravan achterblijven.
De enige verbinding is dan de kabel van de losbreekreminrichting welke met een speciaal oog aan de vastzetinrichting is bevestigd.
Doordat de afstand tussen het trekkend voertuig en de caravan groter wordt, zal deze kabel de vastzetinrichting in werking stellen waardoor de caravan gaat remmen. De kracht op de kabel zal daardoor zodanig groot worden dat het oog openbreekt. Het gevolg hiervan is dat de verbinding tussen caravan en het trekkend voertuig geheel is verbroken.
Een ondeugdelijk oog dan wel een sterk gerafelde losbreekkabel zal niet sterk genoeg zijn om de rem voldoende aan te zetten.

bevestiging:

De wijze van het bevestigen van de breekkabel aan de auto is een veelbesproken discussie.

Het wettelijke voorschrift luidt:
De breekkabel moet aan een vast punt van het trekkende voertuig bevestigd worden.
Hoewel dit het wettelijke voorschrift is, zijn er meerdere manieren van bevestigen.
Een deugdelijke bevestiging is immers de verantwoordelijkheid van de bestuurder.

regelgeving10



Wij en derden, die zich (deels) buiten de EU bevinden, maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, om de website naar behoren te laten werken, en om het verkeer op de website te analyseren. Door op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring. Ga voor meer informatie naar onze Privacy Verklaring.